Vuosi 2015 alkaa olla lukemisen osalta kutakuinkin pulkassa ja katselen tässä hieman taaksepäin, millaisten kirjojen kanssa sitä on tullut aikaansa vietettyä. Kaikkiaan luin tänä vuonna 57 kirjaa, joka on noin parikymmentä opusta vähemmän kuin "normivuotena". Reissut Aasiaan ja ympäri Eurooppaa ovat hieman verottaneet lukuintoa, mutta yllätyksekseni kovin montaa huonoa kirjaa ei repetuaariin mahtunut. Kaikki lukemani kirjat olivat vähintäänkin OK, eikä mitään teosta tehnyt mieli heittää seinään (no ok, todellakin olisin halunnut paiskata vesilintua Mihail Siskinin Neidonhiuksella - ei kyllä sitten vähimmässäkään määrin puhutellut meikäläistä).
Kirjahyllyssä makoilee paljon sellaisia kirjoja, jotka olisin toivonut ehtiväni lukea tänä vuonna ja tämä listakin olisi varmaan näyttänyt hieman toisenlaiselta, mikäli olisin kaiken suunnittelemani pystynyt toteuttamaan. Eniten ehkä kaivelee kolme edellistä Finlandia-voittajaa (Pelo,Valtonen ja Lindstedt), jotka edelleen odottavat aikaa parempaa sekä Täällä Pohjantähden Alla-trilogia, joka piti olla mun kesäprojekti 2015. No onneksi kirjat eivät katoa minnekään ja tuleepa vielä aika, kun pääsen tuotakin lukusumaa purkamaan.
Valitsin tälle listalle kymmenen minua eniten miellyttänyttä teosta - syystä tai toisesta. Kirjat eivät ole paremmuusjärjestyksessä, koska siihen en yksinkertaisesti kykene. Listamaakareita tyydyttääkseni valitsin kuitenkin viisi kotimaista ja viisi ulkomaista teosta, jotta jonkunlainen roti tässäkin listauksessa säilyisi. Ohessa myös lyhyet kommentit, miksi kyseinen kirja löytyy tältä listalta.
Jaan tämän postauksen kahtia eli kotimainen huippu-viisikko on omassa postauksessaan ja ulkomaiset opukset löytyvät omalta sivultaan.
*****
Jaan tämän postauksen kahtia eli kotimainen huippu-viisikko on omassa postauksessaan ja ulkomaiset opukset löytyvät omalta sivultaan.
*****
Meriromaani Petri Tamminen Otava 2015 |
Meriromaanissa mua puhuttelee tämä epäonnen soturi, joka upottaa laivan toisensa jälkeen. Haaksirikosta toiseen vaan pystyssä päin ja aina kohti uutta epäonnistumista. Ja tokihan kirjan voi nähdä metaforana tästä ihmisen taivalluksesta täällä maan päällä - kukapa meille on luvanut tänne ruusutarhaa tai aurinkolaivaa. Tammisen kieli on perin simppeliä ja kosiskelematonta ja hänen lakoninen tyylinsä on saanut ainakin minusta suuren ystävän.
Johanna Holmström Sulje silmäs pienoinen Otava 2015 |
Lars Sund Kolme sisarta ja yksi kertoja Schildts&Söderströms 2014 |
Teatteriin päin kallellaan olevana ja Tsehovia fanittavana oli tietty pakko tarttua tähän Sundin teokseen, jossa harrastajaporukka treenaa Kolmea Sisarta ruotsinkielisellä länsirannikolla. Teatteriharjoitukset toimivat enemmänkin viitekehyksenä tähän patruunakylään, jossa pieni kyläyhteisö ja sen moninaiset suhteet ja historia ovat romaanin varsinainen pihvi. Puomivahti (ja hänen ystävänsä varis!) toimii tarinan kertojana. Kirjan verkkainen rytmi muistuttaa helteistä kesäpäivää jossakin päin Suomea ja vaikka ruotsinkielinen kulttuuri ei kovin tuttua itselleni olekaan, niin uskoisin, että Sund on tavoittanut jotakin perin olennaista näistä piireistä. Vielä erityiskiitokset kirjan hienosta kannesta - minulla on ainakin sellainen tunne, että kirjan kansiin kiinnitetään perin vähän huomiota ja ainakin itselläni kansi on yksi merkittävä tekijä siinä, kun harkitsen kirjan kuljettamista kassalle asti.
Helmi Kekkonen Kotiin Avain 2009 |
Helmi Kekkosen esikoisnovellikokoelma Kotiin on esimerkki kirjasta, joka osuu juuri itselle sopivaan aikaan ja elämäntilanteeseen. Yhdeksän novellin kokoelma tarjoaa lyyrisiä, pieniä arkisen hetken kuvauksia, joissa ei ole kiire minnekään. Amerikkalaistaiteilija Edward Hopperin maalaukset tulivat usein mieleeni näitä novelleja lukiessani - niissäkin hetki pysäytetään näennäisesti aika merkityksettömään tilanteeseen ja silti siinä hetkessä on niin paljon sisältöä. En malta olla lainaamatta kuvausta Avaimen katalogista, koska en itse kykene osuvammin tätä pientä suurta kirjaa kuvailemaan: "Novellit ovat kertomuksia halusta ja kaipuusta, pyynnöstä ja anteeksiannosta, ihmisen pyrkimyksestä löytää jotain kokonaista, käsin kosketeltavaa ja kaunista." ja vielä "novellit kuvaavat niitä hetkiä, jolloin ihmiset kulkevat toistensa ohi toisiaan kuitenkin koskettaen."
Anu Kaaja Muodonmuuttoilmoitus Teos 2015 |
Kaikkien kirjojen ei tarvitsekaan avautua ihan helposti ja uskon, että tähän esikoisteokseen palaan vielä uudelleenkin ja yritän avata näitä unimaailmallisia tarinoita. Mutta rehellisyyden nimissä en mä tällaisia kirjoja kovin monia jaksa vuositasolla, muutama toki tuo tervetullutta vaihtelua "perinteisempään" kerrontaan. Ja jotakin kiehtovaa tässä kirjassa ennen muuta on, koska päätyi kuitenkin tälle listalle. Kansi jälleen kiinnostava!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti