Kirjahistoriani on aika vaihteleva; nuorempana luin suhteellisen paljon, opiskeluaikani kului lähinnä teatterin tekemisen parissa ja jonkin verran tenttikirjoja lukien. Parin viimeisen vuoden aikana olen jälleen löytänyt itseni yhä useammin liimautuneena kirjojen ihmeelliseen maailmaan. Tosin paljon on vielä lukematta ihan klassikkojakin, joten Sinuhe, Tuntematon Sotilas, Täällä Pohjantähden Alla ja useampi Finlandia-voittajakin odottelee edelleen sitä kuuluisaa "parempaa aikaa" puhumattakaan lukuisista ulkomaisista klassikkoeepoksista.
Tällään tähän vähän lukemisiani vuodelta 2014. Luin yhteensä 69 kirjaa, jota pidän itse ihan kohtuullisena saavutuksena. Tuohon kuusysiin mahtuu muutamia todellisia helmiä, jokunen totaalinen pettymys ja jotta saadaan Gaussin käyrä mahdollisimman täydelliseksi, niin aika paljon sellaista keskinkertaista tuotosta, joka ei ole kovin hyvää, mutta ei ihan paskaakaan.
Viime vuoden ehdotonta kotimaista kärkikaartia lukemistani olivat
* Tommi Kinnusen Neljäntienristeys (tietysti!)
* Leena Parkkisen Sinun jälkeesi, Max (kiinnostava aihe)
* Rosa Liksomin Väliaikainen (Liksom - forever and ever)
* Antti Holman Järjestäjä (harvoin nauran ääneen lukemalleni)
* Joel Haahtelan Katoamispiste sekä Lumipäiväkirja (yllätyksekseni tykkäsin
näiden kirjojen pysähtyneestä tunnelmasta)
näiden kirjojen pysähtyneestä tunnelmasta)
* Juha Hurmeen Nyljetyt ajatukset (kirjan lukemisen jälkeen tunsin itseni
hivenen sivistyneemmäksi)
hivenen sivistyneemmäksi)
* Petri Tammisen Muita hyviä ominaisuuksia (kirjottaako Tamminen minusta?)
* Helmi Kekkosen Valinta (kaunista kieltä alusta loppuun)
* Kaj Korkea-Ahon Tummempaa tuolla puolen (varsinainen page-turner!)
Ruotsalaista kirjallisuutta en aktiivisesti seuraa, mutta mahtavan mediarummutuksen seurauksena minäkin tartuin näihin kahteen romaani-trilogiaan ja pidin kummastakin kovasti eli
* Erik Axl Sundin Varistyttö-trilogia
ja
* Jonas Gardellin Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin (1.Rakkaus, 2.Sairaus, 3.Kuolema)
Muiden maiden kirjallisuudesta tykästyin mahdottomasti
* Haruki Murakamin Mistä puhun kun puhun juoksemisesta
* Grace Coddingtonin muistelmaopukseen Elämäni muodin maailmassa
ja
* Jason Lewiksen matkakirjaan Tummat vedet / Lihasvoimin maailman ympäri
Tällainen oli kirjavuoteni 2014 mielestäni parhaiden teoksien osalta ja vuosi 2015 tuo toivottavasti tullessaan paljon hyviä uutuuskirjoja, joitakin klassikoita ja kirjahyllyssäni odottavien noin sadan lukemattoman kirjan siirtymistä ainakin jossakin määrin luettujen joukkoon.
Kukkahattusetä kiittää ja kumartaa ja toivottaa kaikille mahottoman mukavaa Uutta Vuotta 2015!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti